Video & Voice Over IP:

شبكه‌هاي مخابراتي به عنوان جزء جدايي ناپذير زندگي امروز بيش‌ترين سهم را در تبادل اطلاعات و اخبار به عهده دارند. اين فناوري كه قدمتي بيش از صد سال دارد، صورت پيشرفته‌تري به خود گرفته است و خود را با نيازهاي جديد تطبيق داده است تا به صورت امروزي درآمده است.

امروزه انتقال تماس، كنفرانس هاي تلفني، نمايش‌گر شماره تلفني و … همه و همه سرويس هايي هستند كه از سوي مراكز مخابراتي و بر پايه شبكه‌هاي مخابراتي ارايه مي‌شوند. با وجود اين، هنوز مشكلات حل نشده بسياري در شبكه‌هاي مخابراتي موجود است كه نياز به بررسي بيش‌تر دارد. مواردي نظير هزينه بالاي نگهداري اين شبكه‌ها، دشواري در ارايه‌ي سرويس هاي جديد،‌ هزينه‌ي بالاي نصب و راه اندازي و گسترش شبكه‌هاي مخابراتي و ناتواني در ارايه‌ي خدمات خاص از اين مشكلات هستند.

با مطرح شدن شبكه‌هاي كامپيوتري (به خصوص اينترنت) و امكان برقراري ارتباط به صورت سوييچ بين بسته‌هاي داده (Packet Switching) ارسال داده بر روي اين شبكه‌ها به صورت جدي مطرح شد و تماما ً  موفقيت آميز نمود. اگر زماني دستگاه هاي فكس و تلكس بر روي شبكه‌هاي مخابراتي سنتي متن و تصوير را از جايي به جاي ديگر منتقل مي‌كردند، امروزه پست الكترونيكي و پيام‌هاي بين كامپيوتري اين جاي‌گاه را به دست آورده‌اند، به نحوي كه صورت قديمي ارسال اطلاعات را تحت شعاع خود قرار داده‌اند. در جاييكه اطلاعات در شبكه‌هاي كامپيوتري شكل صوتي به خود بگيرند مبحث VOIP (Voice Over IP) مطرح مي‌شود. البته لازم به ذکر است كه براي داشتن يك ارتباط از نوع VOIP بايد شبكه‌اي بر پايه پروتكل IP داشته باشيم. حال با توجه به اين كه بزرگ‌ترين شبكه بر پايه VOIP شبكه اينترنت است، به طور معمول از اين فناوري به عنوان منتقل كننده صدا بر روي شبكه اينترنت ياد مي‌شود.

اهداف كلي شبكه IP -Telephony عبارتند از فراهم‌كردن سرويس  IP- Telephony به صورت end-to-end ، استفاده از شبكه  IP به عنوان مسير اصلي ترافيك صوتي و شبكه  PSTN به عنوان مسير دوم ترافيك صوتي ،  پايين آمدن هزينه‌ها و در عين حال بالا بردن انعطاف‌پذيري و قابليت‌ها و امكان استفاده از كاربردهاي جديد ،  با اينكه  IP Telephony بيشتر روي ارتباطات تلفني صوت  تاكيد دارد ولي همچنين مي‌تواند براي ترافيك غير صوتي نيز بكار رود، مانند:Fax وMultimedia Data

به صورت خلاصه  امکانات و مزاياي استفاده از شبکه  IP Telephony به شرح زير مي باشد:

1-    کاهش هزينه مکالمات.
2-    استفاده بهينه از پهناي باند.
3-    کاهش هزينه  نگهداري سيستم ها.
4-    قابليت استفاده براي تمام رسانه ها شامل صوت , تصوير و ديتا.
5-    قابليت افزايش ظرفيت با هزينه کم.
6-    امکان برقراري ارتباط بين کاربران  تلفني و کامپيوتر.
7-    ترکيب کليه سرويس هايي مثل voice mail, E-mail  و يکپارچه نمودن سرويس ها.
8-    ارائه سرويس کنفرانس هاي چند جانبه.

امروزه اجراي سيستم  IP-Telephony براي سازمانهايي که داراي شماره هاي داخلي هستند و همچنين داراي بستر شبکه  IP مناسب هستند بسيار مقرون به صرفه مي باشد به اين دليل که مي توانند با ايجاد IP-Telephony تحت بستر  IP تلفن داخلي درون سازماني خود را با کيفيت عالي و خوب در اختيار کاربران قرار دهند و علاوه بر آن  از سرويسهاي اين سيستم همچون ويدئو کنفرانس , آموزش و غيره در کنار استفاده از سيستم شبکه داخلي و اينترنت استفاده نمايند.

راه اندازی مرکز تماس یا Call Center:

راه اندازی مرکز تماس و یا همان کال سنتر امروزه به یکی از نیاز ها و ملزومات جدی شرکت ها و سازمان ها تبدیل شده است.
به عنوان مثال برای مطرح نمودن مشکلات و یا نیازمندی ها در دسترس‌ترین راه، استفاده از تماس تلفنی است که کاربران خارج سازمان (مشتریان) و یا کاربران داخلی سازمان می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین راه اندازی مرکز تماس یا کال سنتر (Call Center) و مرکز پاسخگویی به مشتریان ضرورت پیدا می‌کند.

پیاده سازی مرکز تماس:

برای ایجاد و راه اندازی کال سنتر می‌توان از روش های سنتی و یا روش های نوین استفاده نمود. روش‌های سنتی به صورت آنالوگ و نمیه دیجیتال بوده و عموماً بر پایه سیستم‌های مبتنی بر PBX هستند در صورتی که روش‌های نوین کاملا دیجیتال و مبتنی بر IP هستند. برای راه اندازی مرکز تماس یا همان کال سنتر مبتنی بر IP از استانداردها و راهکارهای تلفن VoIP استفاده می‌شود.
در این راستا راه اندازی و پیاده سازی مرکز تماس حداقل امکانات زیر را برای سازمان‌ها فراهم خواهد نمود:
– تمرکز بر روی کسب و کار سازمان (راه اندازی مرکز تماس)
– سرویس دهی جامع
– صرفه جویی در هزینه ها
– توجه ویژه به مشتریان سازمان
– ایجاد ساختار ارتباطی هوشمند و توانمند
– ایجاد یکپارچگی سرویس ها
– ایجاد سیستم مدیریت مشتری
– ایجاد محتویات مبتنی بر دانش